۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۵

كتاب «ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران» منتشر شد

كتاب «ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران» منتشر شد

كتاب «ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران» در پي آن است كه مشخص كند اقليت‏هاي ديني در ايران از لحاظ فرهنگي و اجتماعي در چه جايگاهي قرار دارند و خود را در چه جايگاهي مي ‏بينند تا بتوان به روش بهتري به سياست‏گذاريهاي مناسب براي هم زيستي مسالمت ‏آميز اقليت‏ها با اکثريت و تحكيم همبستگي ملي پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اين كتاب دستاورد پژوهشي طرحي در پژوهشكده ارتباطات فرهنگي بين الملل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه توسط دكتر هوشنگ نايبي، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و محمدحسن آغاز انجام گرفته است؛ ناظر علمي اين پژوهش دكتر سيدمجتبي رضوي طوسي و ارزياب آن دكتر عباس كشاورز شكري بوده است.

اين كتاب در هفت فصل تدوين شده است: فصل یکم به طرح سؤال اصلي اين کتاب، اهداف و اهميت آن اختصاص دارد. در فصل دوم مباني روش‏شناسي (روش پژوهش، روش گردآوري داده ‏ها، جامعۀ آماري، روش نمونه ‏گيري و تعريف عملياتي متغيرها) مطرح شده است. در فصل سوم وضعيت فرهنگی و اجتماعی زرتشتيان ؛ در فصل چهارم وضعيت فرهنگی و اجتماعی ارامنه، در فصل پنجم وضعيت فرهنگی و اجتماعی آشوريان و در فصل ششم وضعيت فرهنگی و اجتماعی كليميان مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.

فصل هفتم هم به مقايسه وضعيت فرهنگی و اجتماعی اقليت‏هاي ديني اختصاص دارد. با توجه به دستور دين مبين اسلام در رعايت حرمت و حفظ مودت با اهل کتاب و همچنين با عنايت به اصول متعدد قانون اساسي، اين کتاب در پي آن است كه مشخص كند منويات و مقاصد مدنظر قانون دربارۀ اقليت‏هاي ديني در ايران تا چه حد رعايت شده و اين اقليت‏ها به لحاظ فرهنگي و اجتماعي در چه جايگاهي قرار دارند و خود را در چه جايگاهي مي‏بينند. به عبارت ديگر، سؤال و مسئله اصلي نوشتار حاضر اين است که وضعيت اجتماعي و فرهنگي اقليت‏هاي ديني ايران چگونه است؟ همچنین هدف اين کتاب سنجش و توصيف وضعيت فرهنگي و اجتماعي اقليت‏هاي ديني ايران و مقايسه آنها با یکدیگر است.

بررسي هاي انجام شده در اين كتاب نشان مي‌دهد در كل وضعيت فرهنگي و اجتماعي هر چهار اقليت ديني زرتشتيان، ارامنه، آشوريان و كليميان بسيار نزديك به هم است و تفاوت‏هاي اندكي بين آنها وجود دارد. از ديگر نتايج اين تحقيق مي توان به اين موارد اشاره كرد:

- آشوريان بيش از همه به مطالعه روزنامه و مجله مي‏ پردازند و زرتشتيان و كليميان كمتر. در عوض كليميان بيش از همه كتاب غيردرسي مي ‏خوانند و ارامنه كمتر از همه.

- بيشتر اقليت‏هاي ديني از وضع سلامتي و محله سكونت و ميزان‏ آزادي ‏مذهبي ‏اقليت‏ها راضي ‏اند، اما از وضع مالي خود و وضعيت اقتصادي كشور چندان راضي نيستند. در كل رضايتمندي از ابعاد گوناگون زندگي و احساس خوشبختي در ارامنه از همه بيشتر و در آشوريان از همه كمتر است.

- گرايش به تعامل با هم‏كيشان، هم‏كيش بودن دوستان، همكاران يا همسايگان ‏يا دادوستد اقتصادي در بين زرتشتيان از همه بيشتر و در بين كليميان از همه كمتر است.

- گرايش به مليت كه مبين افتخار كردن به ايراني‌ بودن خود و تمايل نداشتن به ترك ايران است، در بين زرتشتيان بيشتر و در بين ارامنه و كليميان كمتر است.

- كليميان بيش از همه عملكرد دولت را در ايجاد امنيت در جامعه، افزايش رفاه مردم، حفظ ارزش‏هاي ديني و اخلاقي و حمايت از آزادي اقليت‏هاي ديني موفقيت‏آميز مي‏بينند و ارامنه كمتر از همه.

كتاب «ارزش‌ها و نگرشهاي اقليت‌هاي ديني ايران» نوشته دكتر هوشنگ نايبي و محمدحسن آغاز با همكاري پژوهشكده باقرالعلوم(ع) در شمارگان هزار نسخه با قيمت 6000 تومان وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 2074578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha